Dag22 Calgary

5 augustus 2012 - Calgary, Canada

Onze laatste hele dag in Canada, we doen een dagje Calgary. Aangezien ons hotel in Downtown ligt besluiten we eerst de topattracties van downtown te doen, de ‘Calgary Tower’ en het ‘Saddledome’ met het aangrenzende ‘Stampede-park’.

De ‘Calgary Tower’ is de Euromast van Calgary en staat aan de rand van het zakendistrict ‘Downtown’. In de jaren 60 gebouwd is dit gebouw eigenlijk sinds de opening misschien wel de grootste attractie van de stad. En het moet eerlijk gezegd, eenmaal boven op 525 ft (tel maar uit, een foot is iets meer dan 30cm), hoog dus, is het uitzicht op de eindeloze prairie in het oosten en de wolkenkrabbers ernaast met op de achtergrond de Rockies in het westen inderdaad om stil van te worden. Astrid is niet mee naar boven gegaan (hoogtevrees), maar Svenja en ik lopen meer dan een uur boven op het ‘observation deck’ rond en we hadden nog wel een paar uur kunnen blijven. De $16,- CAD p.p. is het echt wel waard.

Op deze hoogte is aan een kant een kleine uitbouw gemaakt met een doorzichtige plexiglas vloer. Deze uitbouw is een attractie op zich. Als je ziet wat zich daar voor taferelen afspelen, is dat eigenlijk de entreeprijs al waard. Natuurlijk val je niet door de vloer maar een blik op de straat ruim 160m beneden je doet zelfs de meest verstokte waaghals toch wel even slikken, laat staan mensen met hoogtevrees die desondanks door hun partner vereeuwigd willen worden voor hun moed om op het plexiglas plaats te nemen. Prachtige scenes levert dat op.

Svenja vindt ook dat ze moed moet tonen, maar durft alleen zittend plaats te nemen. Dan hoeft ze niet omlaag te kijken maar ook zittend straalt er niet echt geluk van haar gezicht. Staand of lopend lukt niet, de leuning langs de kant wordt bijna fijngeknepen van angst maar verder dan de dikke teen steekt er niet uit over het glas.

We verlaten de toren, kijken nog eenmaal bewonderend omhoog waar we net stonden en gaan op weg naar het ‘Saddledome’, de thuisbasis van de Calgary Flames en plaats van handeling van vele grote evenementen (concerten e.d.). Helaas is de hal in het weekend gesloten en ook in het aangrenzende ‘Stampede-park’ is niets meer te beleven.

De rest van de dag is eigenlijk heel kort samen te vatten : shoppen ! Mall in, mall uit, tot we doodvermoeid om 18.30h (!!) bepakt en bezakt met plastic zakken en andere bags, dozen e.d. in onze kamer neerploffen.

Nu hebben we echt wel een biertje verdiend, dus zakken we lekker onderuit op het terras van de ‘Fionn Maccool’s’ Irish pub in het hotel. Daar is het goed toeven bij een heerlijke temperatuur, het is trouwens de hele dag prima weer in Calgary bij temperaturen tussen 25-30 °C. Een heerlijke pint met wat eten en we houden het wel even vol. Wel is het stadsleven weer wennen na de rust van de bergen. Eigenlijk went de stad daarna nooit meer ..

Na een heerlijke douche duiken Astrid en ik nog een uurtje de pub in, eigenlijk het terras op, Svenja moet de digitale contacten met Europa onderhouden, en als het terras om middernacht sluit vinden wij het ook welletjes. We gaan onze laatste nacht in Calgary in ..

Morgen terug naar Wijlre, hoera (maar niet heus !)